LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

Druga rocznica likwidacji ostatniej nocnej linii tramwajowej w Łodzi

W nocy z 31 stycznia na 1 lutego 2003 roku odbył się przejazd specjalny tramwajami zorganizowany przez Klub Miłośników Starych Tramwajów we współpracy z MKT Sp. z o.o. i MPK-Łódź Sp. z o.o. W ten sposób przypomnieliśmy fakt, iż dokładnie dwa lata temu zlikwidowano ostatnią nocną linię tramwajową w Łodzi - 101, łączącą nasze miasto ze Zgierzem. Impreza rozpoczęła się w zajezdni Helenówek, a że miała charakter otwarty zgromadziło się grubo ponad 100 osób. Z tego powodu od razu podstawiono 2 wagony przegubowe, choć pierwotnie planowano, że wyjedzie tylko jeden. Ku naszej radości taką decyzje podjął będący na miejscu Prezes spółki MKT. Kwadrans przed północą wagony IO2NaW (28) i 803N (20), po brzegi wypełnione uczestnikami wycieczki, wyruszyły, zaliczając pętlę Helenówek, W stronę pętli Północna trasą linii 101. "Stodwóika" posiadała tablice z literą "S" i napisem "Nocny specjalny", a "osiemsettrójka" oryginalny komplet tablic linii 101. Właśnie na Północnej miał miejsce pierwszy fotostop, w trakcie którego zrobienie zdjęcia było dość trudne, gdyż licznie zgromadzeni uczestnicy imprezy oblegli wagony. Po kilkuminutowym postoju przegubowce opuściły pętlę i pojechały do Zgierza. Chociaż jeszcze 2 lata temu żadnego mieszkańca tego miasta nie dziwił widok nocnego tramwaju, to nasza nocna wizyta wywołała spore zainteresowanie. Po dokładnym obfotografowaniu tramwajów na pl. Kilińskiego, udaliśmy się z powrotem do Łodzi, po drodze zostawiając w zajezdni Helenówek wagon 803N (20). Odtąd wszyscy uczestnicy musieli kontynuować podróż stłoczeni w jednym przegubowcu. Jadąc ulicami: Zgierską, Nowomiejską przez pl. Wolności, następnie Legionów, Zachodnią, al. Kościuszki, Żwirki, Piotrkowską Przybyszewskiego i Kilińskiego dotarliśmy do zajezdni Dąbrowskiego, gdzie dołączył do wycieczki historyczny wagon 5N (100) będący własnością MPK-Łódź Sp. Z o.o. Na tarczach dachowych zabytku wiadniała liczba "102". Ponieważ możliwość przejechania się w nocy "enką" jest czymś niezwykłym, toteż duża liczba miłośników kontynuowała podróż w tym właśnie wagonie. O 1:45, z otwierającym orszak 5N, opuściliśmy teren zajezdni i rozdzierając nocną ciszę udaliśmy się ulicami: Dąbrowskiego, Rzgowską, przez pl. Niepodległości, Piotrkowską, przez pl. Reymonta, Przybyszewskiego, Kilińskiego do pętli Choiny, gdzie najpierw sama "enka", a następnie wraz z czerwono-kremową "stodwójką' stanęła na celowniku licznych aparatów fotograficznych. Opuściwszy Chojny pojechaliśmy na pętlę Augustów ulicami: Kilińskiego, Przybyszewskiego, Puszkina i Rokicińską. Również tutaj oba wagony cieszyły się dużym powodzeniem u fotografujących miłośników. Tym razem to przegubowiec pierwszy opuścił pętlę i już do końca pozostawał na czele, Trasą W-Z, następnie ulicami: Kopcińskiego, Narutowicza, Konstytucyjną, Pomorską i Telefoniczną dotarliśmy do pętli Stoki, po drodze rozświetlając okolicę zajezdni stroboskopowymi błyskami powstającymi poprzez tarcie pantografu o oblodzony przewód sieci trakcyjnej. Pętla Stoki okazała się być pięknie oświetlona, zatem znowu w ruch poszły aparaty fotograficzne. Po krótkim postoju kontynuowaliśmy naszą nocną eskapadę, udając się ulicami Telefoniczną i Pomorską na pl. Wolności, gdzie obowiązkowo zrobiliśmy fotostop pod dawnym łódzkim magistratem (dziś Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne). Po okrążeniu placu udaliśmy się ulicami: Legionów, Cmentarną, Srebrzyńską na pętlę Koziny i chociaż warunki oświetleniowe były nieco gorsze, to nikt nie odmówił sobie uwiecznienia wagonów na błonie fotograficznej. Następnie wracając Ul. Cmentarną zorganizowaliśmy tuż przed ul. Legionów kolejny króciutki fotostop. Ponaglani przez świadomość, iż liniowe tramwaje już kilkadziesiąt minut temu zaczęły rozjeżdżać się po mieście, szybko pomknęliśmy ulicami: Legionów, Gdańską Kopernika, al. Włókniarzy, aI. Bandurskiego, Karolewską, Bratysławską i al, Wyszyńskiego na pętlę Wyszyńskiego, mijając po drodze Cityrunnera. Niestety, na wspomnianej pętli nie udało się spotkać żadnej "cytrynki" i musieliśmy się zadowolić fotografowaniem "enki" i przegubowca z tablicą "104". W drodze z Retkini przy Dworcu Łódź-Kaliska wyminęliśmy się z kolejnym Cityrunnerem. Z powodu wzrastającego natężenia ruchu liniowego oraz zmęczenia motorniczego "enki" pominęliśmy kolejny zaplanowany punkt wycieczki - pętlę Chocianowice i nie skręciliśmy w al. Kościuszki, lecz dopiero w al. Rydza-Śmigłego. Jak się później okazało nie pojechaliśmy również na pętlę Dąbrowa, skręcając z al. Rydza-Śmigłego w prawo w ul. Dąbrowskiego. Po zostawieniu wagonu 5N w zajezdni Dąbrowskiego nie pozostawało nam nic innego, jak tylko powoli kończyć imprezę. Ponownie raz już tej nocy odwiedzoną trasą ulicami: Dąbrowskiego, Rzgowską przez Pl. Niepodległości, Piotrkowską przez pl. Reymonta (tym razem na wprost), żwirki, al. Kościuszki, Zachodnią i Zgierską dotarliśmy do zajezdni Helenówek, gdzie kilka minut przed godziną szóstą nasza nocna podróż dobiegła końca.

Wszyscy byli tak szczęśliwi ze wspaniałej możliwości spędzenia nocy, że nikt nie zwracał uwagi na panującą początkowo w przegubowcu, a następnie w "ence" ciasnotę, oraz niską temperaturę, nie tylko na zewnątrz, ale i w środku wagonów. Nocna impreza udała się znakomicie, a wszyscy uczestnicy, mimo iż stopniowo ich ubywało, byli bardzo zadowoleni. Warto dodać, iż przejażdżka przyciągnęła miłośników z całej Polski, m.in. z: Warszawy, Poznania, Gdańska i GOP-u. Pojawiło się również wielu reporterów. Relacje z imprezy ukazały się na antenie TV Toya, TyP3, Radia Łódź i Radia Eska oraz na łamach Expressu Ilustrowanego I Gazety Wyborczej. Ta ostatnia za organizację wycieczki przyznała nam symboliczne wyróżnienie - "Łódkę tygodnia". Organizacją nocnej imprezy zajął się Prezes KMST Łukasz Stefańczyk, a pomagali mu Jan Szulew, Paweł Kaźmierczak (zajęli się organizacją i zmianami tablic liniowych) oraz Andrzej Bakaj. Przestawianiem zwrotnic parali się Paweł Kaźmierczak i Adam Rembak. Serdeczne podziękowania należą się Prezesowi MKT Sp. z oo. Panu Stanisławowi Galii za Pomoc. W tym szczególnie za udostępnienie nadprogramowego przegubowca. Również MPK-Łódź stanęło na wysokości zadania nieodpłatnie wypożyczając zabytkowy wagon.


Fotorelacja z tej imprezy:

noc Początek imprezy, zajezdnia Helenówek. Na pierwszym planie wagon typu 803N (20), w tle zmodernizowany 803N (17). 31.01.2003.
noc Oblężenie na pętli Północna, jeszcze 31 stycznia.
noc Na placu Kilińskiego w Zgierzu, już 1 lutego 2003r.
noc Z powrotem przy zajezdni Helenówek. Pierwszy stoi 102NaW (28), za nim czekaający na zakończenie fotostopu liniowiec; 1.02.2003.
noc Do wyprawy dałącza się eNka (100), zajezdnia Dąbrowskiego.
noc Samotnie na pętli Chojny...
noc ...oraz ze "stodwójką".
noc Wspólny postój na pętli Augustów.
noc Pętla Stoki.
noc "Nocny specjalny" na pętli Stoki.
noc Na placu Wolności - samotna eNka.
noc eNka i "stodwójka", Plac Wolności.
noc Fotostop na pętli Koziny.
noc Pętla Wyszyńskiego.
 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 30.11.2003
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów