LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

Odsłonięcie toru-pomnika na ul. Retkińskiej

W sobotę 16 grudnia 2006 roku o godzinie 11.00 miała miejsce uroczystość odsłonięcia toru-pomnika zlokalizowanego na skrzyżowaniu ulic Retkińskiej i al. Wyszyńskiego. Ów nietypowy pomnik powstał z inicjatywy naszego Klubu, a zbudowali go pracownicy Zakładu Torów i Sieci MPK-Łódź. Oś, będącą zwieńczeniem obiektu, została zapewniona przez Spółkę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. W ostatnim czasie do ośki została przyspawana tabliczka pamiątkowa ufundowana przez nasze Stowarzyszenie.

Dodatkową atrakcją odsłonięcia był przejazd tramwajem typu 805Na w malowaniu historycznym, który odjechał o godzinie 10.00 z ulicy Tramwajowej. Skład zawiózł uczestników na Retkinię, a po odsłonieciu zabrał wszystkich z powrotem na Tramwajową, gdzie zgodnie z planem pojawił się ok. godz. 12.00.

Krótka notka o linii na Retkińskiej

Spośród osiedli, które przyłączono po wojnie do Łodzi, Retkinia jako ostatnia otrzymała połączenie tramwajowe z centrum miasta. W dniu 30 kwietnia 1955 r. uroczyście oddano nową trasę, rozpoczynającą się przy Dworcu Kaliskim, następnie przebiegającą ulicami, Bratysławską, Oszczepową (obecnie Wyszyńskiego) oraz Retkińską. Krańcówkę zlokalizowano na ul. Retkińskiej tuż za remizą strażacką. Pierwszą linią związaną z Retkinią była „19”. Od 1962 r. w godzinach szczytu zaczęła dojeżdżać tam również linia „20”. Torowisko wówczas przebiegało w jezdni, której nawierzchnia wyłożona była polnym kamieniem. Skręt z ulicy Oszczepowej w Retkińską odbywał się po dwóch torach, następnie (w okolicy dzisiejszego pomnika) tory łączyły się w jeden, który prowadził do samej pętli. Zmiany nastąpiły pod koniec lat 60. XX w. wraz z rozpoczęciem budowy jednego z największych osiedli mieszkaniowych w Łodzi. Na Retkińskiej wytyczono nową, asfaltową jezdnię, przebiegającą obok dwutorowej już trasy tramwajów. Dawna nawierzchnia, z uwagi na wstrzymanie ruchu samochodowego stopniowo zanikała pod warstwą ziemi. W 1974 r. nastąpiły zmiany w obsłudze linii. Po przebudowie pętli na ul. Bratysławskiej skrócono tam linię 19, natomiast do Retkińskiej skierowano na stałe linie „8”, „20” i nocną „104”. Szczytowy okres przypadł po 1976 r., kiedy rozpoczęła kursować tam dodatkowo linia „24”. Rozbudowa osiedla poszła jednak w innym kierunku, a wraz z nią nowa trasa tramwajowa. W dniu 7.07.1978 r. tramwaje wspomnianych linii po raz ostatni skręciły w ulicę Retkińską. W dniu następnym dokonano podłączenia nowych torów w kierunku pętli przy ul. Marchlewskiego (obecnie Wyszyńskiego). Fragmenty oryginalnego torowiska na ulicy Retkińskiej przetrwały pod ziemią do momentu modernizacji. Ostatecznie usunięto je w 2006 r. wraz z budową jezdni dwupasmowej, której zachodnia nitka powróciła na swoje stare miejsce.

Wojciech Dębski


Tor-pomnik Retkińska Oś tuż po przyspawaniu do szyn.
Tor-pomnik Retkińska Skład w malowaniu historycznym, który zabrał nas z ul. Tramwajowej na Retkinię.
Tor-pomnik Retkińska Nie zabrakło okolicznościowych przemówień, na szczęście krótkich. Z megafonem w ręku stoi Wojciech Źródlak, z jego lewej - Bartosz Stępień.
Tor-pomnik Retkińska Nasz klubowy senior i wieloletni mieszkaniec Retkinii, p. Antoni Makowski dokonuje odsłonięcia ośki.
Tor-pomnik Retkińska Pomnik tuż po odsłonięciu.
Tor-pomnik Retkińska Zbiorowe zdjęcie Członków i Sympatyków Klubu oraz przybyłych na odsłonięcie Retkinian.
Tor-pomnik Retkińska Ten sam skład gotów do zabrania nas z powtotem do centrum.
A nieco po odsłonięciu ośki odbyła się kolejna impreza.

 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 19.12.2006
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów