LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

Blisko stuletnie wagony sprowadzone do Łodzi

24 czerwca 2003 r. Klub Miłośników Starych Tramwajów sprowadził do Łodzi z miejscowości Królowa Wola koło Tomaszowa Mazowieckiego dwa pudła blisko stuletnich wagonów tramwajowych. Pierwszy z nich to Herbrand GE-58/U-107c nr 336 z 1911 lub 1914 r., a drugi to tzw. doczepa "Belgijska" nr 371 z 1910 r. Oba pojazdy były eksploatowane przez łódzkie MPK (a wcześniej KEŁ i MZK) do 1961 r. Wtedy wraz z kilkudziesięcioma innymi wycofanymi z ruchu tramwajami trafiły do miejscowości Teofilów koło Tomaszowa Mazowieckiego, gdzie przez 10 lat służyły za domki kempingowe w ośrodku wypoczynkowym należącym do MPK. Gdy przedsiębiorstwo się wzbogaciło i postawiło kempingi z prawdziwego zdarzenia bezużyteczne wagony sprzedano okolicznym rolnikom. 2 ocalone egzemplarze przez 32 lata stały w sadzie i służyły za magazyny na jabłka i narzędzia. Pierwszy raz wybraliśmy się na miejsce stacjonowania pudeł 15 marca 2003 r. celem oceny ich stanu. Mimo, że nie był on najlepszy, podjęliśmy decyzję o zakupie wagonów, zwłaszcza, że właścicielowi nie były już potrzebne, gdyż sad został zlikwidowany. 9 czerwca 2003 r. kupiliśmy za 100 zł. znajdujące się w Inowłodzu pudło Herbranda VNB-125 nr 458, a 14 czerwca wagony nr 336 i 371 z Królowej Woli za 300 zł każdy. 20 czerwca pojechaliśmy je przygotować do transportu i przemalować. Po przetransportowaniu 24 czerwca specjalną lawetą niskopodwoziową zostały tymczasowo ustawione na wózkach jezdnych od "enek" na terenie zajezdni Helenówek. Trwają rozmowy z firmami, które zadeklarowały pomoc finansową w odrestaurowaniu zabytków. Od ich wyniku zależało będzie kiedy rozpocznie się przywracanie tramwajów do świetności. Obecnie czynimy przygotowania do sprowadzenia z Inowłodza XIX-wiecznego Herbranda VNB-125.

Zmiany, jakie dokonały się w wyglądzie pudeł 20 czerwca 2003r. widać gołym okiem:
rano   po południu


Fotoreportaż z transportu wagonów do Łodzi:

Powrót Wszystko zaczęło się o godzinie 7:00, kiedy na miejscu postoju wagonów w Królowej Woli zjawił się dźwig - 13-tonowa IFA. Najpierw należało odsunąć wagon "Belgijski". Aby nie uszkodzić linami dachu tramwaju, zostały na nim ustawione specjalne rozpórki.
Powrót Po przybyciu, z godzinnym opóźnieniem, niskopodwoziowej lawety można było rozpocząć załadunek. Na pierwszy ogień poszedł wagon "Belgijski".
Powrót Akcja poszła naprawdę sprawnie i po kilku minutach pudło było już na lawecie.
Powrót Tak to wyglądało z drugiej strony.
Powrót Przypięty specjalnymi pasami wagon "Belgijski" gotowy do odjazdu.
Powrót Po blisko dwugodzinnej podróży dotarliśmy do zajezdni Helenówek w Łodzi. Tutaj zjawił się kolejny dźwig, którego zadaniem było zdjęcie pudła z lawety. Ze względu na sieć trakcyjną ustawienie wysięgnika dźwigu było bardzo trudne. Akcja wymagała oczywiście wyłączenia napięcia.
Powrót Po opasaniu pudła linami i ustawieniu rozpórek na dachu zostało ono podniesione około 50 cm do góry.
Powrót Następnie laweta odjechała, a pod pudło został wtoczony wózek jezdny.
Powrót W końcu przyszedł czas na Herbranda, który samotnie stał tylko kilka godzin.
Powrót Podczas podnoszenia pudło niebezpiecznie się przechyliło.
ZPowrót Jeszcze trochę i będzie nad lawetą...
Powrót Słowa uznania dla tego Pana na dachu. :)
Powrót Herbrand na lawecie opuszcza Tomaszów Mazowiecki.
Powrót Jeszcze krótki fotostop pod stadionem Widzewa.
Powrót Wreszcie około godziny 16 laweta z Herbrandem wjechała na teren zajezdni Helenówek.
Powrót Rozładunek Herbranda. Akcja zakończyła się około godziny 17.


Na Helenówku Oba wagony na terenie zajezdni Helenówek. Dzień po zwiezieniu pomalowaliśmy jeszcze raz burty oraz nakleiliśmy numery taborowe.


Herbrand 125 VNB w Inowłodzu Na sprowadzenie z Inowłodza czeka pudło Herbranda VNB-125 - najstarszego łódzkiego tramwaju.


Opisy sprowadzonych tramwajów:
Herbrand GE/UC nr 336                                        "Belgijski" nr 371
Herbrand GE/UC nr 336   'Belgijski' nr 371


 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 29.11.2003
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów