LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

Pożegnanie linii Z3

Żegnanie linii komunikacyjnych jest popularną tradycją wśród entuzjastów komunikacji miejskiej. Polega ona na przejażdżce ostatnim kursem danej linii w ostatnim dniu jej istnienia. Zazwyczaj żegna się linie o długiej tradycji, jak 43bis w marcu 2012 roku. Zastępcza linia Z3, mimo że kursowała jedynie przez miesiąc, w pełni zasłużyła na to, żeby ją godnie pożegnać.

Linia Z3 została uruchomiona 1 października 2013 r. w związku z rozpoczęciem przebudowy trasy WZ. Trasa zaczynała się na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego i Śmigłego Rydza, a następnie wiodła aleją Piłsudskiego do skrzyżowania z Kilińskiego. Powstanie linii zawdzięczamy w pewnym sensie przypadkowi. Pierwotnie zakładano, że do skrzyżowania Piłsudskiego/Kilińskiego będzie dojeżdżać z Augosutowa linia Z2. Ze względu na brak odpowiedniej liczby wagonów dwukierunkowych we flocie MPK-Łódź Sp. z o.o. do obsługi linii Z2 skierowano składy 805Na, przenosząc przy tym krańcówkę na Radiostację, a pomiędzy "skrzyżowaniem Marszałków" a Kilińskiego pojechał tramwaj linii Z3.

Nowe połączneie odebrało bytomskiej 38 tytuł najkrótszej linii tramwajowej w Polsce. Przejazd w jedną stronę trwał 6 minut, a jedyną brygadę Z3 obsługiwało dwóch motorniczych. Tramwaj kursował po jednym torze. Była to jednocześnie pierwsza w Łodzi w pełni wahadłowa linia zastępcza, pokazująca potencjał tramwajów dwukierunkowych. Mimo wszystkich 'naj', Z3 nie stanowiło atrakcyjnej ofery przewozowej, przez co tramwaj jeździł niemal pusty.

31 października był ostatnim dniem kursowania tej linii. Grupa członków Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi postanowiła pożegnać to nietypowe połączenie. Ze względu na krótki czas przejazdu, zdecydowano się na trzy ostatnie kursy. Przed północą tramwaj zjechał do zajezdni, a tytuł najkrótszej linii tramwajowej w Polsce odzyskała bytomska 38.

Tramwajówka Krańcówka na "skrzyżowaniu Marszałków".
Tramwajówka Tramwaj kursował po południowym torze alei Piłsudskiego.
Tramwajówka Przy ul. Kilińskiego wybudowano tymczasowy peron przystankowy.
Tramwajówka  Tablica z numerem linii z trudem wsunięta do kominka. Zazwyczaj linię Z3 obsługiwał wagon M6S, w którym umieszczano tablice za przednią szybą.
Tramwajówka Ostatniego dnia linia Z3 była obsługowana wagonem GT8ZR nr 1084.
Tramwajówka  Uczestnicy pożegnania stanowili sto procent pasażerów. Wcześniej nie notowano tak wielkich potoków pasażerskich, mimo że w wydarzeniu wzięło udział raptem kilkanaście osób.
Tramwajówka  Linia Z3 miała tylko dwa przystanki pośrednie: przy Przędzalnianej i Targowej. Można było tam przesiąść się na linie 98 i Z10.
Tramwajówka Nazwy krańcówek zajmowały więcej miejsca niż przebieg trasy.
 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 1.12.2013
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów