LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

Uruchomienie 803N

29 października 2013 klubowy wagon 803N przeszedł przegląd techniczny. W ten sposób zwieńczony został wielomiesięczny trud klubowiczów, którzy w zajezdni Brus prowadzili prace niezbędne do uruchomienia tramwaju.

Tramwaj został zbudowany w 1973 roku przez fabrykę Konstal w Chorzowie. Służbę liniową w Łódzkim MPK rozpoczął 14 stycznia 1974 roku z numerem 947. W 1985 roku pojazd przydzielono do zajezdni Telefoniczna, a po dwóch latach przeniesiono go na Helenówek. W maju 1989 r. "parówka" trafiła na Brus, gdzie dojeździła do końca służby, najpiewr w barwach MPK, a potem Tramwajów Podmiejskich Sp. z o.o.

Kiedy zapowiadana likwidacja przewoźników międzygminnych stała się faktem, zainteresowanie uratowaniem jednego z przegubowców wykazał Klub Miłośników Starych Tramwajów. Po konsultacjach z byłymi pracownikami zajezdni Brus wybrano wagon nr 2, ponieważ był jednym z dwóch najlepszych zachowanych egzemplarzy. Chcemy tutaj zaznaczyć, że historyczne malowanie wagonu nie miało żadnego wpływu na podjęcie decyzji. W końcu, we wrześniu 2012 roku Klub przejął 803N nr 2, ale wymagało to oddania w rozliczeniu wagonu 803N nr 5963, który znajdował się w fatalnym stanie technicznym. Nowa "parówka" pojechała do zajezdni Helenówek, gdzie dzięki przychylności Pana Ryszarda Błocha znalazła schronienie na następnych kilka miesięcy.

W zajezdni Helenówek przystąpiliśmy do naprawy najważniejszych elementów. Samodzielnie wymieniliśmy wózki jezdne, a koła zostały przetoczone na torarce podtorowej. Na przełomie kwietnia i maja 803N wrócił na Brus, tym razem już jako eksponat. Tam zaczęliśmy przygotowania do przeglądu technicznego. Naprawione zostały przekładnie i hamulce. Wiele uwagi poświęciliśmy podwoziu. Usunęliśmy dziury w elementach konstrukcyjnych, a całość pomalowaliśmy. Miejsca najbardziej narażone na korozję zostały dodatkowo zabezpieczone. 27 października odbyły się próby hamowania, które potwierdziły, że tramwaj jest gotowy do przeglądu. Dwa dni później jego sprawność została urzędowo poświadczona.

KMST #2 jest w tej chwili jednynym sprawnym wozem typu 803N w Polsce. W zbiorach Klubu znajduje się jeszcze jeden wagon tego typu - nr 37, który został zmodernizowany w warsztatach zajezdni Helenówek. Wktórce mamy nadzieję uruchomić i ten pojazd. A póki co, przygotowujemy się do pierwszej imprezy wagonem nr 2.

Tramwajówka W ramach naprawy usunięto awarię przekładni wózka silnikowego.
Tramwajówka Zbliżenie na koło zębate w przekładni.
Tramwajówka Elementy przekładni w trakcie zabezpieczania antykorozyjnego.
Tramwajówka  Po usunięciu rdzy i pyłu zabespieczone zostały wózki wagonu.
Tramwajówka Malowanie wózków.
Tramwajówka  Zabezpieczenie podwozia wymagało wiele pracy.
Tramwajówka  Wszystko wykonywali własnoręcznie członkowie KMST.
Tramwajówka Brus wypuszczał na linię tramwaje z przerdzewiałą konstrukcją. My nie możemy pozwolić na takie zaniedbanie. Wszystkie uszkodzenia zostały usunięte.
Tramwajówka Jedno z wielu miejsc, które trzeba było naprawić.
Tramwajówka Prace były wykonywane popołudniami i w weekendy, czyli w czasie wolnym wolontariuszy.
Tramwajówka W niedzielę, 27 października, przeprowadziliśy próby hamowania.
Tramwajówka 29 października odbył się przegląd techniczny. Wagon otrzymał dopuszczenie na dwa lata.
 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 3.11.2013
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów