LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

Drzwi otwarte w zajezdni Brus

Z okazji 590. Urodzin Łodzi, w weekend 27-28 lipca 2013 r. odbyły się drzwi otwarte w zajezdni Brus. Była to pierwsza okazja do zwiedzenia przyszłego Muzeum Komunikacji Miejskiej. Goście mogli zobaczyć wiele cennych i unikatowych pojazdów, jak odrestaurowany wagon Sanok z 1928 roku, jedyny zachowany w Polsce wagon szkoleniowy na bazie tramwaju typu N, czy jedyny sprawny w Polsce wagon 803N. Perełki można było spotkać również wśród autobusów. Jednym z wystawionych pojazdów był Ikarus 435, który do niedawna służył w Poznaniu. W Polsce jeździło jedynie jedenaście pojazdów tego typu.

Oprócz autobusów i tramwajów w zajezdni można było także zobaczyć pojazdy militarne czy samochody osobowe. Prawdziwymi perełkami okazały się Porsche Carrera czy jeden z nielicznych ocalonych Polonezów Coupe. Wiele uwagi przyciągnęły zabytkowe auta grupy Retro Pasjonaci. Przez cały weekend zabytkową zajezdnię odwiedziło wielu gości. Były wśród nich znane osobistości, jak senator Ryszard Bonisławski, jak również zwykli łodzianie, którzy wybrali się na Brus całą rodziną. Nie było osoby, która wyszłaby stąd zawiedziona.

Pomysł utworzenia muzeum komunikacji miejskiej w zajezdni Brus powstał w latach 70. Wówczas przeznaczono na eksponaty trzy autobusy, które ostatecznie niestety zezłomowano. Kryzys lat 80. sprawił, że ideę zarzucono. Do koncepcji muzeum wrócił Klub Miłośników Starych Tramwajów, który na początku 2012 roku razem z Ryszardem Bonisławskim oraz Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP złożył na ręce władz Łodzi list intencyjny w sprawie przeniesienia muzeum komunikacji z ulicy Wierzbowej 51. Inicjatywa zaowocowała serią spotkań przedstawicieli KMST, MPK i Urzędu Miasta. Na przełomie 2012 i 2013 roku władze Łodzi ogłosiły, że muzeum będzie placówką miejską. KMST weszło w skład grupy inicjatywnej ds. utworzenia muzeum, której członkami są również MPK-Łódź Sp. z o.o., SITK oraz Towarzystwo Opieki nad Zabytkami.

Tramwajówka Wagony 5N #109 i 5N#154 przyciągały wzrok przechodniów i kierowców.
Tramwajówka Część kolekcji zabytkowych tramwajów.
Tramwajówka Z wnętrza zmodernizowanego wagonu 803N można było obejrzeć środek hali.
Tramwajówka Kolekcja zabytkowych autobusów.
Tramwajówka Unikatowy Polonez Coupe i VW ogórek
Tramwajówka Zabytkowy Ikarus 260.04 z 1983 r. oraz jeden z jedenastu Ikarusów 435, które trafiły do Polski.
Tramwajówka Jeszcze w ubiegłym roku taki widok nie był tu niczym niezwykłym.
Tramwajówka Zabytkowe tramwaje widziane z okna budynku biurowego.
Tramwajówka Jeden z samochodów, które odwiedziły Brus w czasie drzwi otwartych.
Tramwajówka Wnętrze wagonu 5N #4092, remontowanego przez Klub Miłośników Starych Tramwajów.
Tramwajówka Gdy jedne zabytki odpoczywają w muzeum, inne wciąż służą mieszkańcom Łodzi. Klub czyni starania, aby wagon GT6 #1042 z 1957 r. trafił w przyszłości na Brus.
Tramwajówka Szybkie tramwaje, piękne kobiety. Takie rzeczy tylko na Brusie!
Tramwajówka Tramwajowa twórczość kredą.
Tramwajówka Tłumy na Brusie.
Tramwajówka Zabytkowe tramwaje przed halą postojową.
Tramwajówka Chyba nie było osoby, która nie robiłaby zdjęć.
Tramwajówka 2N #1234 jest jedynym w Polsce zachowanym wagonem szkoleniowym na bazie tramwaju typy N.
Tramwajówka Drugiego dnia odwiedzili nas miłośnicy militariów.
Tramwajówka Rerto Pasjonaci w natarciu.
Tramwajówka Autobusy również cieszyły się dużą popularnością wśród odwiedzających.
 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 1.08.2013
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów