LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

30 lat KMST

Rok 2011 jest szczególnie ważny dla naszego Stowarzyszenia, bowiem to właśnie w nim przypada 30. rocznica działalności łódzkich miłośników komunikacji miejskiej. Od roku 1981 zmieniały się miejsca spotkań i liczba ich uczestników, ewoluowała forma organizacyjna, ale niezmienny był cel, dla którego kolejne pokolenia pasjonatów spotykały się w jednym miejscu. Zamiłowanie do badania historii i współczesności łódzkich tramwajów natchnęły niejednego, co owocowało rozmaitymi publikacjami, opracowaniami czy dokumentacją fotograficzną.

Przygotowania do uczczenia roku jubileuszowego rozpoczęliśmy już w grudniu poprzedniego roku, wydając rocznicowe kalendarzyki listkowe. Na każdym z nich znajduje się archiwalne zdjęcie, które samo w sobie jest rarytasem. W połowie roku pojawiły się również drobne gadżety rocznicowe. We wrześniu natomiast w placówkach Poczty Polskiej ukazała się rocznicowa kartka pocztowa poświęcona 30-leciu Klubu. Nabyć ją można w punktach filatelistycznych na pocztach w całej Łodzi.

30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST

Uroczyste obchody 30-lecia Klubu zostały zorganizowane w dniu 1 października 2011 roku, czyli dokładnie w 30 lat po pierwszym zebraniu założycielskim sekcji łódzkiej Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Uroczystości podzielono na dwie części: spotkanie Klubowiczów w świetlicy MPK-Łódź przy ul. Wierzbowej oraz przejazd okolicznościowy wagonami 803N po Łodzi.

Podczas pierwszej części uroczystości odbyła się akademia poświęcona historii Klubu. O współczesnych działaniach (ostatnie 10 lat) KMST opowiedział obecny prezes stowarzyszenia, Bartosz Stępień. Historię dawniejszą przybliżył zaś Wojciech Źródlak wieloletni szef KMST, znany łódzki historyk i badacz dziejów. Głos zabrał również Mirosław Z. Wojalski, dzięki któremu pojawiła się obecna nazwa Klubu. Po zakończonych przemowach i prezentacjach, przyszedł czas na wzniesienie toastu i wspomnienia przy lampce szampana i torcie. Następnie przyszedł czas na pamiątkową fotografię przy Muzeum, a potem autobusem Ikarus 260 Buslodz Volan uczestnicy przemieścili się na pętlę przy ul. Północnej.

30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST
30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST

Przejazd okolicznościowy z okazji rocznicy był paradą wozów typu 803N, czyli konstalowskich przegubowców, znanych wcześniej z ulic Łodzi, a obecnie spotykanych na liniach podmiejskich 43 i 46. Kawalkadę otwierał wóz nr 2 z Tramwajów Podmiejskich, przemalowany w 2010 roku z inicjatywy Klubu w barwy kremowo-czerwone. Drugim tramwajem biorącym udział w przejeździe był wóz nr 1 (również TP Sp. z o.o.). Paradę zamykał przeubowiec o numerze 37 z Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej, będący jednym z tramwajów przebudowanych przez tą spółkę. Całość stanowiła w pewnym stopniu żywy pokaz ewolucji, jakie przechodziły te wagony. Z pętli przy Północnej parada wyruszyła dokładnie w południe, objeżdżając Łódź po następującej trasie:

PÓŁNOCNA – Północna – Ogrodowa – Zachodnia – Legionów – Gdańska – Kopernika – al. Włókniarzy – al. Bandurskiego – Karolewska – Bratysławska – BRATYSŁAWSKA – Bratysławska – Karolewska – al. Bandurskiego – al. Mickiewicza – al. Piłsudskiego – al. Rydza-Śmigłego – Dąbrowskiego – DĄBROWA – Dąbrowskiego – Rzgowska – PLAC NIEPODLEGŁOŚCI – Pabianicka – RLL – al. Politechniki – Żeromskiego – Kopernika – al. Włókniarzy – Limanowskiego – Aleksandrowska – CHOCHOŁA – Aleksandrowska – Limanowskiego – al. Włókniarzy – Legionów – Zachodnia – Ogrodowa – PÓŁNOCNA.

Impreza zakończyła się zgodnie z planem o godz. 16 w tym samym miejscu.

30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST
30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST
30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST
30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST
30 lat KMST   30 lat KMST   30 lat KMST

Dziękujemy za pomoc naszym partnerom i przyjaciołom:

Tramwaje Podmiejskie Sp. z o.o.
Międzygminna Komunikacja Tramwajowa Sp. z o.o.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Sp. z o.o.
Buslodz Volan
 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 8.11.2011
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów