LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

30. rocznica wprowadzenia do eksploatacji Ikarusów 260

Pierwsze Ikarusy 260 wyjechały na łódzkie ulice w lutym 1983 roku. Przykuwająca oko sylwetka i nowoczesne rozwiązania techniczne wyróżniały te autobusy spośród innych pojazdów, które wówczas kursowały po Łodzi. Dostawy węgierskich krążowników szos trwały do 1985 roku. W sumie dostarczono 242 pojazdy. Przydzielono je do wszystkich pięciu zajezdni autobusowych. Ikarusy kursowały nieprzerwanie do 1999 roku. Krótki powrót serii do ruchu liniowego nastąpił w latach 2005-2006, gdy z powodu trudności taborowych zajezdnia Kilińskiego przystosowała do regularnego ruchu szkoleniowego Ikarusa 260 nr 1518.

Chcąc uczcić 30. rocznicę rozpoczęcia eksploatacji tych zasłużonych pojazdów, Klub Miłośników Starych Tramwajów wraz z Czerwonym Ikarusem (www.czerwonyikarus.com) zorganizowali 5 maja 2013 r. okolicznościowy przejazd. Impreza rozpoczęła się o godzinie 10 na ulicy Sterlinga. Miłośnicy przejechali zabytkowym Ikarusem 260 po śladach linii autobsowych, na których te pojazdy były kiedyś codziennością. Skupiliśmy się głównie na północnej części miasta, choć nie mogliśmy sobie odmówić wizyty na Chojnach i Felińskiego.

Impreza przyciągnęła w sumie 46 osób. Razem z łodzianami bawili się z nami również miłośnicy z Warszawy. W ciągu sześciogodzinnego przejazdu odwiedziliśmy m. in. Arturówek, Imielnik Nowy, Modrze, Plac Wolności i Nowosolną. Przypomnieliśmy o istnieniu takich linii jak 79bis, 81bis, 251, 255 czy 353.

Chcielibyśmy podziękować wszystkim uczestnikom imprezy za wspaniałą zabawę. Specjalne podziękowania kierujemy do miłośników z Czerwonego Ikarusa za wspaniałą obsługę przejazdu i znakomicie utrzymany zabytkowy autobus.

Poniżej przedstawiamy fotorelację z imprezy:

30 lat Ikarusów 260 Imprezowy Ikarus na miejscu zbiórki na ulicy Sterlinga.
30 lat Ikarusów 260 Pierwszy fotostop odbył się na krańcówce przy ulicy Wydawniczej.
30 lat Ikarusów 260 Współczesność i historia na linii 74.
30 lat Ikarusów 260 Postój na Felińskiego w pobliżu zlikwidowanej krańcówki. Wychodzący z kościoła łodzianie nie mogli oderwać wzroku od zabytkowego autobusu.
30 lat Ikarusów 260 Wizyta na Chojnach. Linię 62bis przemianowano na 63 w 1993 roku. Obecnie obsługują ją Jelcze Vero.
30 lat Ikarusów 260 Chojny. Klasyczne Ikarusy z manualną skrzynią biegów służą w MPK jako pojazdy pogotowia technicznego.
30 lat Ikarusów 260 Na placu Barlickiego znajdowała się kiedyś duża krańcówka autobusowa. Obecnie, na terenie dawnej pętli stoi pawilon handlowy.
30 lat Ikarusów 260 Uczestnicy imprezy na placu Barlickiego.
30 lat Ikarusów 260 Odtworzone napisy z epoki. Ikarus coraz bardziej cofa się w czasie.
30 lat Ikarusów 260 Plac Wolności był kiedyś przystankiem końcowym dla autobusów linii 79bis.
30 lat Ikarusów 260 Pospieszna linia D była obsługowana Ikarusami 260. Kierowca widocznego obok Jelcza Mastero postanowił zapozować nam do zdjęć. Dziękujemy!.
30 lat Ikarusów 260 Na dawnej krańcówce Feniks kończyły bieg autobsy linii 81, 81bis i 255.
30 lat Ikarusów 260 Przeszłość i współczesność linii 54 w Nowosolnej.
30 lat Ikarusów 260 Fotostop na ulicy Opolskiej. Tędy wiódł objazd dla autobusów linii 67 podczas przebudowy Zjazdowej.
30 lat Ikarusów 260 Trylinka, Ikarus 260 i linia 67 - najlepsze połączenie dla pętli Zjazdowa.
30 lat Ikarusów 260 Off-road na Opolskiej.
30 lat Ikarusów 260 Konie mechaniczne i konie klasyczne. Stadnina na Opolskiej.
30 lat Ikarusów 260 Imielnik Nowy i linia 60.
30 lat Ikarusów 260 Nieplanowany fotostop na krańcówce linii 66 na Modrzewiu.
30 lat Ikarusów 260 Linia 51 dojeżdża do Łagiewnik od 1955 roku, a pod sam szpital od 1983.
30 lat Ikarusów 260 Grill przy ulicy Wycieczkowej.
30 lat Ikarusów 260 Linia 353 kursowała z placu Dąbrowskiego do Arturówka jedynie przez trzy wakacyjne miesiące w 1983 roku. Jeśli pojawiły się na niej Ikarusy 260 to zapewne z takimi właśnie tablicami.
30 lat Ikarusów 260 Linia 56 dowozi do Arturówka nieprzerwanie od 1956 roku.
30 lat Ikarusów 260 Powrót linii 88 na Marysińską.
30 lat Ikarusów 260 Linia 88 łączyła Marysińską z placem Dąbrowskiego od 1.10.1985 r. do 31.12.2000 r. Później została zastąpiona linią 57, a "bałwanki" pojechały do Nowosolnej zamiast 255.
30 lat Ikarusów 260 Zdjęcie grupwe uczestników imprezy.

 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 12.05.2013
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów