LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa

W słoneczną niedzielę 25 kwietnia 2010 roku członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów wybrali się na wycieczkę w setną rocznicę uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa. Obie linie zostały uruchomione w lutym 1910 roku. 18 kwietnia 1916 roku linię rudzką przedłużono do Tuszyna, a 30 września 1917 r. - do Kruszowa. W 1910 roku na Rudę dojeżdżał oczywiście tramwaj elektryczny, jednak dalsza cześć trasy (za „zegarem”) obsługiwana była przez trakcję parową. Elektryfikację linii zakończono 1 czerwca 1927 roku. Wraz z końcem lat siedemdziesiątych zlikwidowano linię do Tuszyna (19.06.1978), po transformacjach ustrojowych również odcinek do Rzgowa (1.06.1993), a z dniem 25.07.1996 tramwaj zniknął w ogóle z ul. Rudzkiej.

Linia aleksandrowska natomiast nie była przedłużana i od momentu uruchomienia w dniu 9 lutego 1910 pozostawała bez większych zmian. Od niemalże samego początku kursowała z Bałuckiego Rynku na pl. Kościuszki w Aleksandrowie, na którym 22 lipca 1981 roku otwarto pętlę. Po drodze przecinała linię kolejową (wówczas niezelektryfikowaną), co przysparzało pewne problemy eksploatacyjne (linia była niejako rozbita na dwie, pasażerowie musieli się przesiadać). Transformacja ustrojowa również i dla tej linii nie była dobrym czasem – z dniem 1 kwietnia 1991 roku linię zawieszono, 1 stycznia 1992 roku została oficjalnie zlikwidowana, a w lipcu 1995 r. rozpoczęto demontaż torowiska.

Przejazd odbył się autobusem Ikarus 280 należącym do kol. Przemka Bakaja. Wóz ozdobiony logotypem Klubu wyruszył o godz. 9:00 z placu Niepodległości i skierował się w stronę Rudy. Po oglądaniu pozostałości tramwajowych w tym niegdyś samodzielnym miasteczku udaliśmy się do Aleksandrowa. Podróż zakończyła się ok. 14 na pl. Dąbrowskiego.


100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Autobus został wyposażony w odpowiednie tablice okolicznościowe.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa WPierwszy fotostop odbył się na ul. Rudzkiej kilkaset metrów od ul. Pabianickiej, w miejscu, gdzie niegdyś istniała bocznica.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Kolejny fotostop - tym razem w sercu Rudy. W tle Klasztor Sióstr Franciszkanek - Bernardynek.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Ruda - Popioły. Na pierwszym planie pozostałości torowiska.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Na najwyższym budynku dostrzec można jeszcze rozetę z hakiem.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Rudzka - Skrajna, czyli krótki postój w rejonie dawnej pętli tramwajowej.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Szyny przy wjeżdzie na cmentarz w Gadce Starej. Pamiętają czasy parowozów?
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Podczas postoju przeszliśmy na wzgórze w Gadce, gdzie znajduje się niemiecki cmentarz wojenny z czasów I WŚ. Na szczycie wzgórza znajduje się pomnik, u jego stóp zaś odnaleźć można liczne nagrobki.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa O aleksandrowskiej części wycieczki przypomninały stosowne tablice.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Żabieniec - tu tor tramwajowy przecinał się z kolejowym. Dziś mamy wiadukt.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Fotostop w rejonie ul. Chochoła (Kochanówka). Urok tego odcinka jest niezaprzeczalny, a podobieństwo do Rudy - znaczne.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Krótki postój w centrum Aleksandrowa przy kościele ewangelicko-augsburskim pw. św. Stanisława Kostki.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Grupa miłośników przyciągnęła uwagę mieszkańców.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Pamiątkowe foto grupowe.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa W rejonie parku na pamiątkę pozostawiono szyny tramwajowe.
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Sympatyczna reporterka lokalnej telewizji wypytała nas o rocznicę oraz o nazwę restauracji (wybraną ku pamięci tramwajów w Aleksandrowie; Herbrandy tu nie jeździły).
100. rocznica uruchomienia linii na Rudę Pabianicką i do Aleksandrowa Ostatni fotostop - na granicy Łodzi i Aleksandrowa.


 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 29.04.2010
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów