LogoKlub Miłośników Starych Tramwajów
Menu

100 lat tramwajów podmiejskich

27 stycznia 2001 roku w ramach obchodów setnej rocznicy uruchomienia tramwajowego połączenia Łodzi ze Zgierzem i Pabianicami odbył się uroczysty przejazd tramwajami. Głównym organizatorem imprezy była spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, w przygotowaniach uczestniczyli także członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów. Wszystko rozpoczęło się na pętli tramwajów podmiejskich przy ul. Północnej w Łodzi. Podstawione zostały: historyczny skład 5N (100) + 5ND (504), 102NaW (28) i zmodernizowany 803N (6). Kawalkada wyruszyła piętnaście minut po godzinie dziesiątej w kierunku Zgierza. Po około trzydziestu minutach tramwaje zatrzymały się na placu Kilińskiego - zgierskiej pętli linii 45. Tam zostaliśmy przywitani przez władze miasta na czele z prezydentem Zbigniewem Zapartem. Po kilkuminutowym postoju wagony ruszyły w kierunku zajezdni Helenówek - siedziby MKT. Po krótkim spotkaniu z kierownictwem spółki wyruszyliśmy do Ozorkowa. Od tego momentu w paradzie udział brały już tylko dwa wagony. Jako pierwszy wyjechał zmodernizowany 803N (29), a za nim skład 5N + 5ND. Po drodze wagony kilkakrotnie się zatrzymywały (m.in. na mijance w Lućmierzu i na moście w Ozorkowie) aby wszyscy amatorzy fotografii mogli zrobić pamiątkowe zdjęcia. W końcu dojechaliśmy do pętli ozorkowskiej przy ul. Konstytucji 3-go Maja, gdzie zmuszeni byliśmy przepuścić liniowy wagon 102NaW, notabene ten sam, którym m.in. wyruszaliśmy na początku z Łodzi. Powrót z Ozorkowa do Helenówka odbył się całkiem sprawnie. Tam na uczestników imprezy czekał smaczny, ciepły posiłek. Czasu było wystarczająco aby zwiedzić zajezdnię i porozmawiać z przybyłymi wyjątkowo licznie gośćmi. Niestety okazało się, że historyczny skład może uczestniczyć w imprezie tylko do godziny osiemnastej i do Pabianic już nie pojedzie. Około szesnastej z Helenówka wyruszyły: 5N + 5ND, zmodernizowany 803N (29) oraz 803N (32). Przegubowce skierowały się w kierunku Pabianic, a "enki" do Zakładu Remontu Taboru w Łodzi ulicami Zgierską, Ogrodową, Północną, Kilińskiego i Narutowicza. Dla większości łodzian większą atrakcją była oczywiście przejażdżka historycznym składem do ZRT niż przegubowcem do Pabianic. Na wysokości placu Niepodległości 803N nr 32 z przyczyn technicznych wycofał się z parady, a wszyscy miłośnicy musieli się przesiąść do zmodernizowanego 803N nr 29. Ten wagon jednak szczęśliwie dotarł do Pabianic, a następnie powrócił do zajezdni Helenówek. W tym miejscu jeszcze raz składamy podziękowania na ręce kierownictwa MKT za włożony trud i zaangażowanie w przygotowanie przejazdu. Dziękujemy także licznie przybyłym gościom za swoją obecność.

tekst: Łukasz Stefańczyk



Fotorelacja:

100 lat tramwajów podmiejskich Początek imprezy - pętla Północna. Zabytkowy skład był gwoździem programu.
100 lat tramwajów podmiejskich Kawalkad tramwajów zajęła prawie całą pętlę na placu Kilińskiego w Zgierzu.
100 lat tramwajów podmiejskich Jubileusz 100-lecia tramwajów podmiejskich przyciągnął spory tłum.
100 lat tramwajów podmiejskich Kolejny fotostop w Zgierzu (wcześniej parada wróciła do Helenówka).
100 lat tramwajów podmiejskich Postój "w szczerym polu".
100 lat tramwajów podmiejskich Fotostop na moście nad rzeką Bzurą. To już Ozorków.
100 lat tramwajów podmiejskich Na pętli w Ozorkowie.
100 lat tramwajów podmiejskich Zmodernizowany wagon 803N (6)z reklamą obchodów stulecia.
100 lat tramwajów podmiejskich Wagon o numerze taborowym 29 miał na burtach identyczne napisy.
 Strona założona: 24.02.2003
Ostatnia aktualizacja tej strony: 10.09.2006
Copyright © Klub Miłośników Starych Tramwajów